RÜKU VE SÜCUDUN ŞEKLİ

19.09.2023
263

Rüku ve sücudun şekli nasıl olmalı? Namazda rüku ve sücud nedir ? Namazda rüku ve sücudun şekli hakkında Resulullahın söylemiş olduğu hadisi şerifler şunlardır;

  • Resulullah (sav) bize namazı şöyle öğretti: “önce tekbir getirdi iki elini kaldırdı. Rükûa gittiği zaman ellerini dizlerinin arasında kavuşturdu.” Ravi der ki, Sad’a bu haber ulaşınca: “Kardeşim doğru söyledi. Biz böyle yapardık, sonra şununla emredildik” dedi ve bununla diz kapaklarını kavrayıp avuçlamayı kastetti. (Ebu Davud, Salat 150, (868), Nesâî, İftitah 90, (2, 184, 185))
  • Diz kapağını tutmak sizin için sünnet kılınmıştır, öyle ise rükuda diz kapaklarını kavrayın. (Tirmizi, Salat 192, (258), Nesâî, İftitah 92, (2, 185))
  • Bera İbnu Azib (r.a) bize secdeyi şöyle vasfeyledi: Ellerini (yere) koydu, dizleri üzerine dayandı, kalçasını havaya kaldırdı ve: “Resulullah (sav) böyle secde yaparlardı” buyurdu. Bir diğer rivayette: “Resulullah (sav) namaz kılınca kollarını kanat gibi yanlarına açardı” denmiştir. (Ebu Davud, Salat 158, (896), Nesâî, İftitah 141, (2, 212))
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Secde ettiğin zaman ellerini yere koy, dirseklerini havaya kaldır.” (Müslim, Salat 234, (494), Tirmizi, Salat 202, (271))
  • Bera’ya: “Resulullah (sav) secde edince yüzünü nereye koyardı?” diye soruldu. “Ellerinin arasına” diye cevap verdi. (Müslim, Salat 234, (494), Tirmizi, Salat 202, (271))
  • Resulullah (sav) namazda secdeye gidince ellerinin arasını, koltukaltı beyazlıkları görününceye kadar açardı. (Buhari, Ezan 130, Müslim, Salat 235 (495), Nesâî, İftitah 62, (2, 212))
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Biriniz secde edince kollarını, köpeğin yayması gibi yere yaymasın.” (Tirmizi, Salat 206, (275), Ebu Davud, Salat 158, (901))
  • Amir İbnu Sa’d babasından Sad’dan (r.a) naklediyor: “Resulullah (sav) secdede ellerin yere konulmasını, ayakların da dikilmesini emretti.” (Tirmizi, Salat 206, (277,278))
  • Resulullah (sav) rüku yapınca itidali muhafaza eder, başını yukarı dikmez, aşağıda eğmezdi. Ellerini dizkapaklarının üzerine koyardı. Secde için yere eğilince adalelerini koltuk kısmından yana açardı. Ayaklarının parmaklarını da aralardı. (Nesâî, İftitah 96, (2,137), 138, (2,211))
  • Resulullah (sav) secde ettiği zaman, burnunu ve alnını yere koyardı. Ellerini yanlarından aralardı, avuçlarını omuzları hizasına koyardı. (Tirmizi, Salat 201, (270))
  • Resulullah (sav) secde edince, yere, dizkapaklarını ellerinden önce koyardı. Kalkınca da ellerini dizkapaklarından önce kaldırırdı. (Ebu Davud, Salat 141, (838), Tirmizi, Salat 199, (268), Nesâî, İftitah 128, (2, 206))
  • Ebu Davud’un diğer bir rivayetinde şöyle gelmiştir: “Resulullah (sav) secdeye gidince alnını ellerinin arasına koydu, kalkınca da dizkapaklarının üzerine kalktı ve dizlerine dayandı.” (Ebu Davud, Salat 141, (839))
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Biriniz secde edince, devenin çöküşü şeklinde yere çökmesin, yani ellerini dizlerinden önce yere koymasın.” (Ebu Davud, Salat 141, (840, 841), Tirmizi, Salat 200, (269), Nesâî, İftitah 128, (2,206-207))
  • Resulullah (sav) bana şunu söyledi: “Ey Ali! Ben kendim için sevdiğimi senin için de seviyorum, kendim için hoşlanmadığımı senin için de hoşlanmıyorum, öyleyse iki secde arasında ik’ada bulunma.” (Tirmizi, Salat 209, (282))
  • Resulullah (sav) namazda kişinin, elleriyle yere dayanarak oturmasını yasakladı. Bir başka rivayette şöyle gelmiştir: “Resulullah (sav), namazdan kalkarken kişinin ellerine dayanmasını yasakladı.” (Ebu Davud, Salat 187, (992))
  • Resulullah (sav) namazda ayaklarının sırtı üzerinde kalkardı. (Tirmizi, Salat 214, (288))
  • Anlattığına göre Resulullah (sav)’ı namaz kılarken görmüştür. Efendimiz, tek rekâtta iken, tam bir oturuş vaziyeti almadan kalkmamıştır. (Buhari, Ezan 142, Ebu Davud, Salat 142, (844), Tirmizi, Salat 213, (287), Nesâî, İftitah 181, (2, 233, 234))
  • İbnu Ömer (r.a) secde ettiği zaman ellerini, yüzünü koyduğu şeyin üzerine koyardı. Ben O’nu çok soğuk bir günde gördüm, ellerini giymekte olduğu bürünüşünün altında çıkarmış çakılların üzerine koymuştur. (Muvatta, Kasru’s-Salat 59, (1, 163))
  • Mecze’e İbnu Zahir, Ashabu Şecereden Uhban İbnu Evs’ten naklettiğine göre, Uhban diz kapaklarından rahatsızdı, secde ettiği zaman diz kapağımın altına minder koyardı. (Buhari, Megazi 35)
  • İbnu Ömer (r.a) şöyle derdi: “Hasta kimse secde etmeye muktedir olamazsa başıyla ima eder, alnına herhangi bir şey kaldırmaz.” (Muvatta, Kasru’s-Salat 74, (1,168))
YAZAR BİLGİSİ
İslami hakikatleri Allah rızası için insanlara ulaştırmaya çalışan bir kul.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.