Ezan ve ikamet nedir? Ezan ve İkamet ile ilgili hükümler nelerdir? Ezan ve İkamet ilemilgili Resulullah’ın söylediği hadisler şunlardır;
VİTİR NAMAZI İLE İLGİLİ HADİSLER
Vitir namazı nasıl kılınır? ne zaman kılınmalıdır? Vitir namazı hakkında Resulullahın söylemiş olduğu hadisi şerifler şunlardır;
- Resulullah (sav) buyurdular ki: “Vitir namazı haktır. Kim bunu kılmazsa bizden değildir.” Bunu Efendimiz üç kere tekrar etti. (Ebu Davud, Salat 337, (1419)
- Vitir namazı farz namaz gibi kesin değildir. Ancak Resulullah (sav): “Allahu Teala hazretleri tektir, tek’i sever, öyleyse ey ehli Kur’an vitri kılın!” buyurmuştur. (Tirmizi, Salat 333, (453, 454), Ebu Davud, Salat 336, (1416), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 27, (3, 228, 229)
- Beni Kinane’den el-Muhdici denen bir adam, Şam’da Ebu Muhammed diye künyesi olan bir adamın: “Vitir namazı vaciptir” dediğini işitti. Kinani dedi ki: “Ben bunu Ubade İbnu’s-Samit (r.a) sordum da: “Ebu Muhammed hata etmiş. Ben Resulullah (sav)’ı dinledim şöyle demişti: “Allah’ın kullar üzerine yazıp farz kıldığı beş namaz mevcuttur. Kim onları eda eder, istihfafla herhangi bir eksikliğe meydan vermeden tam yaparsa Allah indinde ona verilmiş bir söz vardır: Onu cennete koyacaktır. Onları kılmayana ise Allah’ın bir vaadi yoktur. Dilerse azap eder dilerse cennete koyar” der. (Muvatta, Salatu’l-Leyl 14, (1, 123), Ebu Davud, Salat 9, (426), 337, (1420), Nesâî, Salat 6, (1, 230)
- Resulullah (sav) buyurdular ki: “Gece namazının sonu tek olsun.” (Buhari, Vitir 4, Müslim, Müsafirin, 149, (751), Ebu Davud, Salat 343, (1438), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 30, (3, 230, 231)
- Resulullah (sav) buyurdular ki: “Vitir her müslüman üzerine bir haktır vazifedir. Kim beş ile vitir kılmayı severse yapsın. Kimde üç ile vitir kılmak isterse yapsın. Kim tek rekâtlı vitir kılmayı dilerse kılsın.” (Ebu Davud, Salat 338, (1422), Nesâî, Salatu’l-Leyl 40, (3, 238, 239), İbnu Mace, İkamet 123, (1190)
- Resulullah (sav) on üç rekât kılarak vitir yapardı. İhtiyarlayıp zayıflayınca yedi rekâtta vitir yaptı. (Tirmizi, Salat 336, (468), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 30, 40, 45, (3, 237, 243)
- Resulullah (sav) buyurdular ki: “Vitir gecenin sonunda kılınır.” (Buhari, Vitir 1, Salat 24, Teheccüd 10, Müslim, Müsafirin 155-147, (749, 753), Muvatta, Salatu’l-Leyl 13, (1, 123), Tirmizi, Salat 323, (437), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 26, (3, 227, 228), 35, (3, 233)
- Buhari’nin bir rivayetinde şöyle denmiştir: “Gece namazı ikişer ikişerdir. Gece namazından ayrılacağın zaman, tek rekat daha kıl, bu sana kıldığın namazların tek olmasını sağlar.” (Buhari, Vitir 1, Salat 24, Teheccüd 10, Müslim, Müsafirin 155-147, (749, 753), Muvatta, Salatu’l-Leyl 13, (1, 123), Tirmizi, Salat 323, (437), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 26, (3, 227, 228), 35, (3, 233)
- Hazreti Âişe (r.a) ‘ye “Resulullah ne ile vitir namazı kılardı?” diye sorduk. Dedi ki: “Birinci rekâtta Sebbih isme Rabbike’l-a’layı ikinci rekâtta Kulya eyyüal-kafirun suresini, üçüncü rekâtta de Kulhuvallahü ahad ve Muavvizateyn’i okurdu. (Ebu Davud, Salat 339, (1424), Tirmizi, Salat 340, (463), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 47, 48, (3, 244, 245)
- Resulullah (sav) buyurdular ki: “Allah size öyle bir namazla imdat etti ki, O sizin için kızıl deve sürülerinden daha hayırlıdır, işte bu namaz vitirdir. Allah onu, sizin için yatsı namazı ile şafağın sökmesi arasına koydu.” (Ebu Davud, Salat 336, (1418), Tirmizi, Salat 332, (452)
- Resulullah (sav) her gece vitir kılardı. Gecenin evvelinde de kıldı, ortalarında da da kıldı, sonunda da kıldı ölümü sırasında gecenin sonunda kıldı. (Buhari, Vitir 2, Müslim, Müsafirin 137, (745), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 30, (3, 230), Tirmizi, Salat 334,(456), Sevabu’l-Kur’an 23, (2925), Ebu Davud, Salat 343, (1435,1437)
- Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kim gecenin sonunda kalkamamaktan korkarsa vitrini gecenin başında kılsın. Kim gecenin sonunda kalkmayı umuyorsa gecenin sonunda vitrini kılsın. Çünkü gecenin sonunda kılınan namaz gece ve gündüz meleklerinin huzurlarında ve şehadetleri altında kılındığı için meşhud ve mahzurdur. Bu yüzden gecenin başında kılınana nazaran daha faziletlidir.” (Müslim, Müsafirin 162, (755), Tirmizi, Salat 334, (465)
- Resulullah (sav) Hz. Ebubekir’e (r.a) “Vitri ne zaman kılıyorsun? “diye sordu. Hz. Ebubekir: “Gecenin başında kılıyorum!” dedi. Aynı şekilde: “Vitri ne zaman kılıyorsun?” diye Hz. Ömer’e (r.a) de sordu: “Gecenin sonunda kılıyorum!” dedi. Bunun üzerine Resûlullah (sav), Hz. Ebubekir’e: “Sen ihtiyatla amel ediyorsun!” dedi. Hz. Ömer’e de: “Sen de kuvvetli olan, takvaya uygun olan ile amel ediyorsun!” buyurdu. (Muvatta, Salatu’l-Leyl 16, (1, 124), Ebu Davud, Salat 342, (1434)
- Resulullah (sav) buyurdular ki: “Gece ve gündüz namazları ikişer ikişerdir.” (Ebu Davud, Salat 302, (1295), Tirmizi, Cuma 418, (597), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 26, (3, 227), İbnu Mace, İkamet 172, (1322)
- Resulullah (sav) buyurdular ki: “Vitir namazını kılmadan kim uyur veya unutursa hatırladığı veya uyandığı zaman hemen kılsın.” (Ebu Davud, Salat 341, (1431), Tirmizi, Salat 342, (465)
- Ashab-ı Şecere (r.a) ‘den olan Aiz İbnu Amr’a sordum: “Vitir namazı nakzedilir mi?” “Eğer, evvelinde vitir kıldıysan ahirinde vitir kılma” dedi. Rezin merhum şunu ilave eder: “Resulullah (sav) şöyle buyurdular: “Bir gecede iki vitir kılınmaz.” (Buhari, Megazi 35)
- Ben İbnu Ömer’le (r.a) Mekke’deydim. Hava bulutlu olduğu için sabah namazını kaçırmaktan korkuyordu. Tek rekat kılarak vitir yaptı. Sonra bulutlar açıldı. Gördü ki daha üzerinde gece var. Bir rekât daha kılarak önceki teki çiftledi, sonra iki rekât bir miktar namaz kıldı. Sabahın geçmesinden korkunca bir rekat daha kılarak vitir yaptı. (Muvatta, Salatu’l-Leyl 19, (1, 125)
- Resulullah (sav) vitrin ilk iki rekâtinde selam vermezdi. (Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 36, (3, 235)
- Resulullah (sav) vitrin ilk iki rek’atinde selam verirdi, öyle ki o sırada bazı ihtiyaçları için emirde bulunurdu. (Buhari, Vitir 1, Muvatta, Salatu’l-Leyl 20, (1,125)
- Muvatta’nın bir rivayetinde şöyle gelmiştir: “Resulullah (sav) buyurdular ki: “Akşam namazı gündüzün vitridir.” (Muvatta, Salatu’l-Leyl 22, (1, 125)
- Resulullah (sav) vitrini kılarken şu duayı okurdu: “Allah’ım gazabından sana sığınırım. Cezandan affına sığınırım. Senden sana sığınırım. Sana yapılması gereken senayı sayamam. Sen, kendi nefsine yaptığın övgüdeki gibisin.” (Tirmizi, Da’avat 123, (3661), Ebu Davud, Salat 340, (1427), Nesâî, Kıyamu’l-Leyl 51, (3, 249)
YAZAR BİLGİSİ
YORUMLAR