SEFERDE İKİ NAMAZIN CEM EDİLMESİ

13.09.2023
395

Seferde iki namazın cem edilmesi nasıl olmalı? seferde iki namaz nasıl cem edilir? Seferde iki namazın cem edilmesi hakkında Resulullahın söylemiş olduğu hadisi şerifler şunlardır;

  • Resulullah (sav), güneş batıya meyletmeden yola çıkınca, öğle namazını ikindi vaktine te’hir eder, ikindi olunca mola verir, ikisini cemederdi beraber kılardı. Yola çıkmazdan önce güneş batıya meyletti öğle vakti girdi ise, hareketten önce her ikisini de öğle ve ikindi kılar sonra yola çıkardı.” (Buhari, Taksiru’s-Salat 16,15, Müslim, Müsafirin 46, (704), Ebu Davud, Salat 274, (1218, 1219), Nesâî, Mevakit 42, (1, 284-285))
  • Bir rivayette de şöyle gelmiştir: “…Acele yürümek gerekirse öğleyi ikindiye te’hir eder, ikisini birleştirirdi, keza ufuktaki aydınlık kaybolunca da akşamla yatsıyı birleştirirdi.” (Buhari, Taksiru’s-Salat 16,15, Müslim, Müsafirin 46, (704), Ebu Davud, Salat 274, (1218, 1219), Nesâî, Mevakit 42, (1, 284-285))
  • Resulullah (sav) yol halinde iken öğle ile ikindiyi birleştirirdi, akşam ile yatsıyı da birleştirdi. (Buhari, Taksiru’s-Salat 13)
  • Resulullah (sav) akşam ve yatsıyı Müzdelife’de beraberce kıldı. Bunlardan her biri için ayrı bir ikamet okudu, iki namaz arasında nafile kılmadı, Bunlardan birinden sonra da nafile kılmadı. (Buhari, Hacc 93, 96, Müslim, Hacc 286, (703), 987, (1288), Muvatta, Hacc 196, (1, 400), Ebu Davud, Menasik 65, (1926-1933), Tirmizi, Hacc 56, (887, 888), Nesâî, Mevakit 49, (1, 291))
  • Ben Resulullah (sav)’ı şu ikisi hariç, vakti dışında tek bir namazı kıldığını görmedim: Müzdelife’de akşamla yatsıyı birleştirdi. O gün sabahı da vaktinden önce kıldı.” (Buhari, Hac 99, 97, Müslim, Hacc 292, (1289), Ebu Davud, Menasik 65, (1934), Nesâî, 49, (1, 291-292))
  • Resulullah (sav) öğle ve ikindi namazlarını, Arafat’ta tek bir ezan ve iki ayrı ikametle kıldı. İki namaz arasında nafile kılmadı. Müzdelife’de de akşamla yatsıyı bir ezan ve iki ikametle kıldı ve aralarında nafile kılmadı.” (Ebu Davud, Menasik 67, (1906))
  • Kim iki namazı özürsüz olarak cem ederse büyük günah kapılarından bir kapıya gelmiş olur.  (Tirmizi, Salat 138, (188))
  • Resulullah (sav) Medine’de yedi ve sekiz rek’at öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarını cemederek kıldı. Eyyûb es-Sahtiyani der ki: “Belki de bu, yağmurlu bir gecedeydi.” Öbürü Ebu’ş-Şa’sa: “Belki!” dedi. Sahiheyn’in bir rivayetinde şu ziyade var: “Hadisi İbnu Abbas’tan rivayet eden raviye dendi ki: “Zannederim, öğleyi te’hir, ikindiyi ta’cil, keza akşamı te’hir yatsıyı da ta’cil etmiş olmalı?” Cevaben: “Bunu ben de böyle zannediyorum!” dedi. (Buhari, Mevakit 12, Teheccüd 30, Müslim, Müsafirin 49, (705), Ebu Davud, Salat 274, (1210, 1211, 1214), Tirmizi, Salat 138, (187), Nesâî, Mevakit 47, (1, 290))
  • Müslim’de gelen bir başka rivayette şöyle denmiştir: “Resulullah (sav) korku ve sefer hali olmaksızın öğle ve ikindiyi birleştirerek, akşam ve yatsıyı da birleştirerek kıldı.” İmam Malik: “Ben bunu, yağmurlu günde yapılmış olacağını zannediyorum” demiştir. (Muvatta, Kasru’s-Salat 4, (1, 144), Müslim, Müsafirin 49, (705))
YAZAR BİLGİSİ
İslami hakikatleri Allah rızası için insanlara ulaştırmaya çalışan bir kul.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.