Hadesten Teharet nedir? Hadesten Teharet nasıl yapılır? Hadesten Teharet hakkında Resulullahın söylemiş olduğu hadisi şerifler şunlardır;
NAMAZIN KASRI
Namazın kasrı nedir? Namazın kasrı nasıl yapılır? kasır kısaltma manasına gelir. Resulullah’ın Namazın kasrı ile ilgili söylemiş olduğu hadisi şerifler şunlardır;
- Medine’de öğle namazını Resulullah (sav) ile dört rek’at kıldık. Mekke’ye gitmek üzere yola çıkıp Zülhuleyfe’ye gelince ikindiyi iki rek’at kıldı.” (Buhari, Taksiru’s-Salat 5, Hacc 24, 25, 27,117,119, Cihad 104,126, Müslim, Salatu’l-Müsafirin 11, (690), Ebu Davud, Salat 271, (1202), Tirmizi, Salat 391, (546), Nesai, Salat 17, (1, 237)
- Kendisinden kasru’s-salat yani namazın kısaltılması hakkında sorulmuştu. Şöyle cevap verdi: “Resulullah (sav) üç millik mesafeyi veya üç fersah mesafeyi dışarı çıktı mı iki rek’at kılar.” (Müslim, Salatul-Müsafirin 12, (691), Ebu Davud, Salat 271, (1201)
- İmam Malik’e ulaştığına göre, İbnu Abbas Radıyallahu Anh Mekke-Taif arasındaki kadar, Mekke- Cidde arasındaki kadar mesafede namazı kasrediyordu. Malik der ki: “Bu mesafeler dört berid’dir.” (Muvatta, Kasru’s-Salat 15), (1, 148)
- Resulullah (sav) Medine’den Mekke’ye gitmek üzere yola çıktı. Rabbulalemin’den başka hiç bir şeyden korkmuyordu. Yolda namazı ikişer ikişer yani kasrederek kıldı. (Tirmizi, Salat 391, (547), Nesâî, Taksiru’s-Salat 1), (3,117)
- Resulullah (sav) ile birlikte Mekke’ye gitmek üzere Medine’den çıktık. Efendimiz yolda namazları ikişer ikişer kılıyordu. Medine’ye dönünceye kadar hep böyle yaptı.” Enes’e: “Mekke’de ne kadar kaldınız?” diye sorulmuştu: “Orada on gün kaldık” dedi. (Buhari, Taksir 1, Megazi 52, Müslim, Salatu’l-Müsafirin 15, (693), Ebu Davud, Salat 279, (1233), Tirmizi, Salat 392, (548), Nesâî, Taksiru’-Salat 4), (3,121)
- Resulullah Mekke’de on dokuz gün ikamet etti ve namazları kasretti. Biz de bundan böyle sefer yapıp on dokuz gün ikamet ettik mi namazları hep kasrederdik, on dokuzundan fazla kaldık mı artık dörde tamamlardık. (Ebu Davud’un bir diğer rivayetinde “…On yedi gün” denmiştir. Nesai’nin bir diğer rivayetinde: “Fetih senesinde Mekke’de on beş gün ikamet etti ve namazları bu esnada kasretti” denmiştir.) (Buhari, Taksir 1, Megazi 52, Ebu Davud, Salat 279, (1230, 1231, 1232), Tirmizi, Salat 392, (549), Nesâî, Taksiru’s-Salat 4), (3,121)
- Fetih günü, Resulullah (sav)’la birlikte Mekke’de hazır bulundum. Mekke’de on sekiz gece kaldı, bu esnada namazları hep iki kıldı. Şöyle hitap diyordu: “Ey bölge halkı! Siz bize bakmayın, dört kılın. Biz hep yolcuyuz bu sebeple kasrederek iki kılıyoruz. (Ebu Davud, Salat 270), (1229)
- Resulullah (sav) Tebük ’de yirmi gün ikamet etti ve namazları hep kasretti.” (Ebu Davud, Salat 280), (1235)
- Resulullah (sav) Mina’da bize, sayıca en çok olduğumuz ve en ziyade güven içinde olduğumuz bir zamanda namazı iki rek’at kıldırdık. (Buhari, Taksir 2, Hacc 84, Müslim, Salatu’l-Müsafirin 21, (696), Ebu Davud, Hacc 77, (1965), Tirmizi, Hacc 52, (882), Nesai, Taksiru’s-Salat 3), (3, 119,120)
- Resulullah (sav) Mina’da bize iki rek’at kıldırdı, arkasından Ebubekir de öyle kıldırdı. Ebubekir’den sonra Hz. Ömer ve hilafetinin başında Hz. Osman da iki kıldırdılar. Sonra Hz. Osman dört rek’atli olarak kıldırdı. İbnu Ömer imamla kılarsa dört kılardı, yalnız kılınca da iki kılardı. (Buhari, Taksiru’s-Salat 2, Hacc 84, Müslim, Salatu’l-Müsafirin 17, (694), Nesai, Taksiru’s-Salat 3), (3,121)
- Anlatıldığına göre, Hz. Osman (r.a) Taif de emval edinip orada ikamet etmeyi arzu ettiği zaman Mina’da dört rek’at kıldı. Sonra imamlar bununla amel ettiler. (Ebu Davud, Menasik 76), (1961-1964)
- Bir rivayette de şöyle denmiştir: “Hz. Osman sonradan bedeviler sebebiyle dört kılmıştır. Çünkü o sene pek çok bedevi hacca gelmişti. Namazın dört rek’at olduğunu öğretmek için halka dört rek’at kıldırdı.” Bir rivayette de şöyle denmiştir: “Hazreti Osman Mina’da dört kıldı. Çünkü o, Hac ’dan sonra ikamete azmetmişti.” (Ebu Davud, Menasik 76, (1962)
- Ebu Davud’un kaydına göre İbnu Mes’ud (r.a) Mina’da namazı dört kılmıştı. Kendisine: “Sen, daha önce dört kıldığı için Osman’ı ayıplamıştın, şimdi ise dört kılıyorsun!” denilmişti. Özür beyan ederek şu cevabı verdi: “Muhalefet zararlıdır.” (Ebu Davud, Menasik 76), (1960)
- Anlatıldığına göre, Mekke’de namazı halka iki rek’at kıldırdı. Selam verince: “Ey Mekkeliler” dedi, “namazlarınızı dörde tamamlayan. Biz yolcuyuz bu sebeple iki kıldık.” (Muvatta, Kasru’s-Salat 19), (1, 149)
YAZAR BİLGİSİ
YORUMLAR