Kadının kocası üzerindeki hakları nelerdir? Kadının kocası üzerindeki hakları ‘nın dindeki yeri nedir ? Kadının kocası üzerindeki hakları ile ilgili...
MÜEBBED HARAM GEREKTİRMEYEN DURUMLAR
Müebbed haram gerektirmeyen durumlar nelerdir? Müebbed haram gerektirmeyen durumlar ‘ın dindeki yeri nedir? Müebbed haram gerektirmeyen durumlar ile ilgili Resulullah’ın söylediği hadisler şunlardır;
- Resulullah (sav) hala ile teyzenin veya hala ile halanın aynı adamın nikahında birleştirilmesini mekruh addetti.” [Bir rivayette: “Resulullah (sav), kadının halası veya teyzesi üzerine nikahlanmasını yasakladı” denmiştir.] Ebu Davud, Nikah 13, (2067), Tirmizi, Nikah 30, (1125)
- Hazreti Cabir ’i dinledim, “Resulullah (sav) kadının halası veya teyzesi üzerine nikahlanmasını yasakladı” demişti. Buhari, Nikah 27, Nesai, Nikah 48, (6,98)
- Resulullah (sav) kadının halası üzerine, kadının teyzesi üzerine nikahlanmasını yasakladı.” Ravi devamla dedi ki: “Biz, kadının babasının teyzesini de aynı makamda görürüz.” Buhari, Nikah 27, Müslim, Nikah 37, (1408), Muvatta, Nikah 20, (2, 532), Ebu Davud, Nikah 13, (2065, 2066), Tirmizi, Nikah 30, (1126), Nesai, Nikah 47-48, (6, 96-98)
- Babasından naklen diyor ki: “Ey Allah’ın Resulü,” dedim. “Ben Müslüman olduğum zaman nikahımda iki kız kardeş vardı (ne yapalım?)” “Onlardan dilediğin birini boşa!” emrettiler.” Ebu Davud, Talak 25, (2245), Tirmizi, Nikah 34, (1129)
- Hazreti Osman ’a bir adam: “Köle olan iki kız kardeş, bir kişinin nikahı altında birleştirilebilir mi?” diye sordu. Hazreti Osman: “Onların bu şekilde nikahlanmasını bir ayet helal, bir ayet de haram kıldı. Ben ise, böyle bir şeyi yapmayı sevmem!” dedi. Adam Hazreti Osman’ın yanından çıktı. Resulullah (sav)’ın ashabından bir kimseye rastladı. Bu meseleyi ona da sordu. O da, “Bana gelince, yetki benim elimde olsa, bunu yapan birini bulduğum takdirde ona mutlaka ibaretamiz bir ceza veririm!” dedi. İbnu Şihab rahimehullah: “Bu cevabı veren zatın Ali İbnu Ebi Talib olduğunu zannediyorum” dedi. İmam Malik: “Böyle bir sözü Zübeyr ’in söylediği bana ulaştı” demiştir. Muvatta, Nikah 34,(6, 538-539)
- Bir adam hanımını üç talakla boşadı. Kadınla bir başka adam evlendi, ancak bu adam da kadını temastan önce boşadı. (Kadın tekrar önceki kocasına dönmek istemişti.) Resulullah (sav)’e bu hususta soruldu. “Hayır! İkincisi kadının balcığından tatmadıkça önceki tadamaz!” buyurdular. Buhari, Libas 6, Şehadat 3, Talak 4, 7, 37, Edeb 68, Müslim, Nikah 115, (1433), Muvatta, Nikah 18, (2, 531), Ebu Davud, Talak 49, (2309), Tirmizi, Nikah 26, (1118), Nesai, Talak 9, 10, (6, 146, 147)
- Rifaa İbnu Simval, Resulullah (sav) zamanında, hanımını üç talakla boşadı. Ondan sonra kadın Abdurrahman İbnu’z-Zübeyr’le evlendi. Abdurrahman, kadına temaşa muktedir olmadığı için, ondan yüz çevirdi ve ayrıldılar. Kadını boşamış olan eski kocası Rifaa kadınla yeniden nikahlanmak istedi. Arzusunu Resulullah’a açtı. Resulullah (sav) Rifaa’ya onunla evlenmesini yasakladı. “Kadın balcığı tadıncaya kadar, sana helal olmaz!” buyurdu. Muvatta, Nikah 17, (2,531)
- Anlattığına göre, kendisi bir cariyeyi üç kere boşayıp sonra satın alan bir adam hakkında “Bu cariye, bir başka kocaya varmadıkça ona helal olmaz” diyordu. Muvatta, Nikah 30, (2, 537)
- İbnu Abbas, Ebu Hureyre ve İbnu’l-As ‘dan kocası tarafından duhulden (temastan) önce üç talakla boşanan bakire kız (bu ilk kocası ile yeniden nikah yapmak istese nasıl olur? Diye) soruldu. Hepsi de: “Bir başka zevce ile evlenmedikçe eskisine helal olmaz!” dediler. Muvatta, Talak 37, (2, 570)
- Hazreti Ali, Hazreti Cabir ve Hazreti İbnu Mes’ud , Resulullah (sav)’ın “hülle yapana da hülle yaptırana da lanet ettiğini” anlattılar. Tirmizi, Nikah 27, (1119, 1120), Ebu Davud, Nikah 16, (2076, 2077), Nesai, Talak 13, (6, 149)
- Hazreti Ali nikahı altında Fatıma olduğu halde Ebu Cehl’in kızına talip oldu. Bunu işiten Hazreti Fatıma, Resulullah (sav)’e gelerek: “Kavmin, kızları için senin hiç gadaplanmayacağını zannediyor. İşte Ali, Ebu Cehl’in kızıyla evlenecek!” dedi. Bunun üzerine Resulullah (sav) kalktı, minbere çıktı, şehadet getirdi ve şu hitabede bulundu: “Emma ba’d! Ben Ebu’l-As İbnu’r-Rebi’e (kızımı) nikahladım. Bana konuştu ve doğruyu söyledi [vadetti ve vaadini tuttu. Şurası muhakkak ki ben helal olanı haram kılmıyorum, haramı da helal kılmıyorum]. Fatıma benden bir parçadır. Onu üzen beni de üzer. Allah’a yemin olsun Resulullah (sav)’ın kızı Allah düşmanının kızıyla ebediyyen bir araya gelmeyecektir!” Buhari, Fezailu’l-Ashab 16, 12, 29, Cum’a 29, Humus 5, Nikah 109, Talak 13, Müslim, Fezailu’s-Sahabe 96, (2449), Ebu Davud, Nikah 13, (2071), Tirmizi, Menakıb, (3866)
- Bir diğer rivayette şöyle gelmiştir: “Resulullah (sav)’ın minberde şöyle söylediğini işittim: “Beni Hişam İbnu’l-Mugire ailesi, kızlarını Ali İbnu Ebi Talib’le evlendirmek için benden izin istiyor. Ben izin vermedim, vermiyorum ve vermeyeceğim! Ancak, Ebu Talib’in oğlu kızımı boşayıp, kızlarını almak isterse o başka! Şunu iyi bilin, Fatıma benden bir parçadır. Onu üzen beni de üzer, ona eziyet olan bana da eziyet olur.” Buhari, Fezailu’l-Ashab 16, 12, 29, Cum’a 29, Humus 5, Nikah 109, Talak 13, Müslim, Fezailu’s-Sahabe 96, (2449), Ebu Davud, Nikah 13, (2071), Tirmizi, Menakıb, (3866)
- Abdullah İbnu Amir, Hazreti Osman ’a bir cariye hediye etti. Bu cariyeyi Basra’da satın almıştı ve onun kocası da vardı. Osman: “Ben ona yaklaşmam, onun kocası var!” dedi. Bunun üzerine İbnu Amir, kocasını razı etti ve cariyeden ayırdı. Muvatta, Büyu 7, (2, 617)
- İmam Malik’e ulaştığına göre, “İbnu Abbas ve İbnu Ömer ’e, nikahı altında hür bir kadın olduğu halde bunun üzerine bir cariye nikahlamak isteyen bir adam hakkında soruldu. Bunlar, adamın ikisini cemetmesini mekruh addettiler.” Muvatta, Nikah 31, (2,536)
YAZAR BİLGİSİ
YORUMLAR