NAMAZIN SEKİZ ŞARTI (KIBLE)

12.12.2023
209

Namazın sekiz şartından kıble nasıl olmalıdır? Kıble’ye nasıl yöneliriz? Kıble ile ilgili Resulullah’ın söylediği hadisler şunlardır;

  • Resulullah (sav) geceleyin ben önünde, kıbleyle arasında bir cenaze gibi uzanmış yatarken, namaz kılardı. Vitir kılacağı zaman bana da haber verirdi, ben de vitir kılardım. (Buhari, Salat 22, 99, 102, 103, 104, 105, 108, Amel fi’s-Salat 10, Vitr 3, İsti’zan 37, Müslim, Salat 267, (512), Muvatta, Salatu’l-Leyl 2, (1, 117), Ebu Davud, Salat 112, (711,712, 713, 714), Nesâî, Taharet 120, (1, 101,102), Kıble 10, (2, 67)
  • Sahiheyn’in diğer bir rivayetinde şöyle gelmiştir: “Hazreti Âişe (r.a)’nin yanında namazı bozan şeylerden söz açılmıştı. Bu meyanda köpek, eşek ve kadının da zikri geçti. Âişe Radıyallahu Anh: “Bizi yine eşeklere ve köpeklere benzettiniz. Vallahi, ben Resulullah (sav)’ı kıblesiyle arasında yatakta yatar olduğum halde namaz kılarken gördüm. Benim için ihtiyaç hasıl olunca oturup onu rahatsız etmek istemezdim, yatağın ayak tarafından sıyrılıp çıkardım.” (Buhari, Salat 22, 99, 102, 103, 104, 105, 108, Amel fi’s-Salat 10, Vitr 3, İsti’zan 37, Müslim, Salat 267, (512)
  • Diğer bir rivayette şöyle gelmiştir: “Resulullah (sav) buyurdular ki: “Biriniz sütresiz olarak namaz kılarsa önünden geçtiği takdirde şunlar namazını bozar: Eşek, domuz, Yahudi, Mecusi, kadın… Namazın bozulmaması için onun önünden, bunların bir taş atımlık uzaktan geçmesi kifayet eder.” (Bir diğer rivayette şöyle denmişti: “Namazı, önden geçen hayızlı kadın ve köpek bozar.” (Buhari, Salat 90, İlm 18, Ezan 161, Cezau’s-Sayd 25, Müslim, Salat 254, (504), Muvatta, Kasru’s-Salat 38, (1, 155), Ebu Davud, Salat 110, 113 (703, 704, 715, 716, 717), Tirmizi, Salat 252, (337), Nesâî, Kıble 7, (2, 64, 65)
  • Resulullah (sav) bizi köyümüzde ziyaret etti. O sırada bizim iki küçük köpekle bir dişi eşeğimiz vardı. Bu ikisi önünde bulundukları halde ikindi namazı kıldı. Hayvanları ne azarladı ne de geriye kovaladı. (Ebu Davud, Salat 114, (718), Nesai, Kıble 7, (2, 65)
  • Ravi, Resulullah (sav)’ı Beni Sehm kapısını takip eden yerde, önünden halk gelip geçerken namaz kılar görmüştür. Bu sırada Resûlullah ile Ka’be arasında bir sütre de mevcut değildir. (Ebu Davud, Menasik 89, (2016), Nesai, Kıble 9, (2, 67), İbnu Mace, Menasik 33, (2958)
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Namazı hiçbir harici şey bozamaz, imkanınız nispetinde defetmeye çalışın. Çünkü bozmak isteyen şeytandır.” (Müslim, Salat 259, (505), Muvatta, Kasru’s-Salat 33, (1, 154), Nesâî, Kıble 8, (2, 66), Kasame 45, (8, 61-62)
  • Ebu Davud’un bir rivayetinde şöyle denmiştir: “Kim, kıblesi ile kendi arasına bir başkasının girmemesine muktedir olursa, bunu sağlasın.” (Ebu Davud, Salat 108, (697, 698, 699,700)
  • Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurdular ki: “Sizden biri, halka karşı sütre olacak bir şeyin gerisinde namaz kılarken, biri önünden geçmeye kalkarsa ona mani olsun, beriki haddini bilmeyip ısrar ederse onunla mücadele etsin. Zira o, bu haliyle  şeytandır.” (Buhari, Salat 100, Bed’ül-Halk 11
  • Ravi, anlattığına göre, kendisini Zeyd İbnu Halid, Ebu Cüheym’in yanına gönderip: “Musallinin önünden geçen hakkında Resulullah (sav)’dan ne gittiğini sordurmuştur. Ebu Cüheym (r.a) demiştir ki: “Resulullah (sav) buyurdular ki: “Eğer musallinin önünden geçen kimse, bu geçişi sebebiyle kendisine gelen günahı bilseydi orada kırk… kalması onun için, musallinin önünden geçmesinden daha hayırlı olurdu.” Ebu’n-Nadr der ki: “Bilemiyorum! Efendimiz kırk gün mü dedi, kırk ay mı dedi, kırk sene mi dedi?” (Buhari, Salat, 101, Müslim, Salat 261, (507), Muvatta, Kasru’s-Salat 34, (1, 154,155), Ebu Davud, Salat 109, (701), Tirmizi, Salat 251, (336), Nesâî, Kıble 8, (2,66)
  • Tebük ’de yatalak bir adam gördüm. Dedi ki: “Resulullah (sav) namaz kılarken, ben eşeğin üzerinde olduğum halde önünden geçtim. Bana: “Allah’ım, izini kes!” diye bedduada bulundu. Artık ondan sonra eşek üzerinde bile yol alamadım.” Bir rivayette şöyle gelmiştir: “Resulullah (sav) şöyle dedi: “O bizim namazımızı kesti, Allah da onun izini kessin.”  (Ebu Davud, Salat 110, (705, 706)
  • Resulullah (sav): “Uyuyanın gerisinde namaz kılmayın, konuşanın gerisinde de!” buyurdular. (Ebu Davud, Salat 106, (694)
  • Biriniz namaz kılınca yüzünün karşısına bir şey koysun. Bulamazsa bir değnek koysun. Beraberinde bir değnek de yoksa bir çizgi çizsin. Böyle yaparsa önünden geçen kendisine zarar vermez.” Ebu Davud der ki: “Alimlerden bazısı çizginin uzunlamasına olacağını, bazısı da hilal gibi enlemesine olacağını söylemiştir.” (Ebu Davud, Salat 103, (689)
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Biriniz namaz kılarken, önüne semerin arka kaşı boyunda bir şey koydu mu, namazını rahat kılsın, bunun gerisinden geçene aldırmasın.” (Müslim, Salat 241, (499), Ebu Davud, Salat 102, Tirmizi, Salat 250, (335)
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kişi, önüne semer kaşı kadar bir şey bırakmadan namaz kılarsa, önünden geçtiği takdirde siyah köpek, kadın, eşek namazını bozar…” Ebu Zerr’e dendi ki: “Siyahın kırmızıdan, beyazdan farkı nedir?” Şu cevabı verdi: “Ey kardeşimin oğlu! Sen bana, benim Resulullah (sav)’e sorduğum şeyi sordun. Efendimiz: “Siyah köpek şeytandır” buyurmuştu.” (Müslim, Salat 265, (510), Ebu Davud, Salat 110, (702), Tirmizi, Salat 253, (338), Nesâî, Kıble 7, (2, 63), İbnu Mace, İkametu’s-Salat 38, (952)
  • Resulullah (sav), bayram günü namaz için çıkınca bir harbe alınmasını emrederdi. Harbe, namaz sırasında Efendimizin (sav) önüne konur, O da halk arasında olduğu halde harbeye doğru namaz kılardı. Efendimiz sefer sırasında da böyle yapardı. Bu sünnete ittibaen ümera da harbe kullanır oldu. (Buhari, Salat 92, 90, Müslim, Salat 245, (601), Ebu Davud, Salat 102, (687), Nesâî, Kıble 4, (2, 62), İbnu Mace, İkametu’s-Salat 164, (1304, 1305)
  • Resulullah bazen bineğini sütre olarak öne koyar, ona doğru namazını kılardı. Bir diğer rivayette: “Efendimiz (sav) devesine doğru namaz kılardı” denmiştir. (Buhari, Salat 98, 50, Müslim, Salat 247, (502), Muvatta, Kasru’s-Salat 41, (1, 157), Ebu Davud, Salat 104, (692), Tirmizi, Salat 261, (352)
  • Ben, Resulullah (sav)’ı çubuğa, direğe ve ağaca karşı namaz kılar vaziyette ne zaman görmüşsem, her seferinde onları sağ kaşının veya sol kaşının karşısına almış görmüşümdür. Hiçbir zaman sütresini tam karşısına almadı. (Ebu Davud, Salat 105, (693)
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Biriniz sütreye karşı namaz kılınca ona yakın olsun, ta ki şeytan namazını bozmasın.” (Ebu Davud, Salat 107, (695)
ETİKETLER: ,
YAZAR BİLGİSİ
İslami hakikatleri Allah rızası için insanlara ulaştırmaya çalışan bir kul.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.