Abdestin faziletleri nelerdir? Abdestin faziletleri ile ilgili hadis varmı? Abdestin faziletleri hakkında Resulullah’ın söylediği hadisler şunlardır;
İSTİHAZE VE NİFA
İstihaze ve Nifa nedir? İstihaze halinde ne yapılmalı? İstihaze ile ilgili Resulullah’ın söylediği hadisler şunlardır;
- Ümmü Habibe Binti Cahş (r.a) tam yedi yıl boyu istihaze kanı gördü. Ne yapacağı hususunda Resulullah’a sordu. Resulullah (sav) yıkanmasını emretti ve “Bu, damar kanıdır” dedi. Ümmü Habibe her namazda yıkanırdı. Buhari, Hayz 26, Müslim, Hayz 64, 66, (334), Ebu Davud, Taharet 111, (288, 289, 290, 291), Tirmizi, Taharet 96, (129), Nesai, Hayz 2, 3, 4, (1, 181, 182)
- Müslim’in bir rivayeti şöyledir: “Ümmü Habibe (r.a) -ki Abdurrahman İbnu Avf ’ın nikahı altında idi- Resulullah ‘a (sav), kanamasından şikayet etti. Ona şu tavsiyede bulundu: Hayız müddetin normalde ne kadar devam ediyor ve seni bekletiyor idiyse o müddetçe bekle, sonra yıkan!” Ümmü Habibe her namazda yıkanırdı.” Müslim, Hayz 64, 66, (334)
- Müslim’in bir diğer rivayetinde şöyle gelmiştir: “Hz. Âişe dedi ki: “Ümmü Habibe, kız kardeşi Zeynep Binti Cahş ’ın hücresinde bir leğenin içinde yıkanırdı. Kanın kızıllığı bazen suya galebe çalardı.” Müslim, Hayz 64, 66, (334)
- Nesai’nin rivayeti şöyledir: “Ümmü Habibe müstehaze idi (devamlı kanaması olurdu), hiç temiz olmazdı. Durumu Resulullah (sav)’a söylenmişti. Şöyle buyurdular: “Bu, hayız değildir, rahimin bir rahatsızlığıdır. Normal zamanda hayız kanının geldiği kirlilik müddetine baksın. Her ay o müddet boyunca namazını terk etsin. Sonra bu müddet çıkınca her namaz vaktinde yıkansın.” Nesai, Hayz 2, 3, 4, (1, 181, 182)
- Nesai’nin bir diğer rivayeti şöyle: “Ümmü Habibe ‘ye (r.a) Resulullah (sav), Her ayda hayız olup kirli bulunduğu kadar namazı terk etmesini, sonra yıkanıp namazını kılmasını emretti. O, her namaz vaktinde yıkanırdı. Nesai, Hayz 2, 3, 4, (1, 181, 182)
- Ben, kız kardeşim Zeynep Binti Cahş ‘ın (r.a) yanındaydım, istihaze kanamam vardı. Resulullah ‘a (sav): “Ey Allah’ın Resulü! Ben çok şiddetli şekilde istihaze kanamasına maruzum, bu hususta ne tavsiye edersiniz? Bu hal benim namaz ve orucuma mani oluyor” dedim. Bana: “Sana pamuğu vazifeliyeyim: O, kanı gidericidir fercine pamuk koy” buyurdular. Ben: “Ama akıntı pamuğun mani olacağı miktardan çok fazla!” dedim. Resulullah (sav): “Öyleyse bez kullan!” buyurdular. Ben: “Akıntı bezin durduracağı miktardan da fazla! Şarıl şarıl akıyor” dedim. Bunun üzerine Resulullah (sav) dedi ki: “Sana iki şey söyleyeceğim, hangisini yaparsan, diğerinin de yerine geçer, ikisini de yapabilecek durumdaysan birini seçmek sana ait, dilediğini seç! Bu kanama, şeytanın tekmelerinden bir tekmesi yani zarar vermesidir. Sen kendini Allah’ın ilminde altı yedi gün hayızlı bil orucu ve namazı terk et. Sonra yıkan ve kendini hayızdan temizlenmiş bil ve yirmi üç veya yirmi dört gece ve gündüz namaz kıl, bu esnada farz veya nafile oruç tut Bu, sana yeterlidir. Kadınların her ay hayız görmeleri, hayızlı ve temizlik günlerinin olması gibi, bu şekilde senin de hayız ve temizlik günlerin olacak. Bu, sana söyleyeceğim iki şeyden birincisidir, ikinci hususa gelince, o da şudur: Eğer öğleyi tehir ve ikindiyi de ta’cil edip, ikisi için gusletmeye gücün yeterse öğle ile ikindiyi birleştir. Keza akşamı geciktirip yatsıyı tacil etmek, sonra da gusletmek suretiyle de bu iki namazı birleştir. Sabah için de ayrıca guslet Bu şekle gücün yeterse orucunu da böylece tutarsın.” Resulullah (sav), birini seçmede beni muhayyer bıraktığı bu iki tarzı zikrettikten sonra ilaveten dedi ki: “Bu, ikincisi, zikrettiğim tarz, benim daha çok hoşuma gidenidir.” Ravilerden biri dedi ki: “Hamne (r.a) dedi ki: “Bu, iki tarzdan benim daha çok hoşuma gidenidir. Ravi böylece, bu sözün Resulullah’a ait olmayıp Hamne’ye ait olduğunu ifade etmiş oldu. Ebu Davud, Taharet 1100, (287), Tirmizi, Taharet 95, (125)
- Ey Allah’ın Resulü! Dedim, “Fatıma Binti Ebi Hubeyş, şu şu kadar zamandan beri kanama geçiriyor, namazı bıraktı!” Bu sözün üzerine Resulullah (sav): “Sübhanallah! hiç namaz bırakılır mı? Bu şeytandan bir oyun. Kapılmamalıydı. Söyleyin ona, bir leğene su koyup içine otursun. Eğer suyun üstünde kanamadan hasıl olan bir sarılık görürse, öğle ve ikindi için tek bir gusül yapsın, akşam ve yatsı için de tek bir gusül yapsın. Sabah için de ayrı bir gusül yapsın. Bu arada kılacağı namazlar için abdest alsın” buyurdular.” İbnu Abbas (r.a) der ki: “Her namaz için gusletmek, kadıncağıza zor gelmeye başlayınca iki namazın arasını birleştirmeyi emretmiştir.” Ebu Davud, Taharet 116, (296)
- Resulullah (sav) zamanında bir kadının kanaması vardı. Ümmü Seleme (r.a), onun adına, hükmü, Resulullah ‘ın (sav) soruverdi. Resulullah: “İstihaze kanı başlamazdan önce, bir ay içerisinde, kaç gün ve gece hayız kanı gelmekte olduğuna haksin, her ay o kadar müddette namazı terk etsin. Bu zaman çıkınca hemen yıkansın ve fercine pamuk koyup bir bezle sargı yaparak namazını kılsın.” Muvatta, Taharet 105, (1, 62), Ebu Davud, Taharet 108, (274, 275, 276, 277, 278), Nesai, Hayz (1, 182)
- Ka’ka ve Zeyd İbnu Eşlem, beni, Said İbnu Meseyyeb rahimehullah’a gönderip müstehazenin nasıl yıkanacağını sordular. Said şöyle açıkladı: “Müstehaze, öğleden öğleye yıkanır ve her namaz için abdest alır. Şayet kan galebe çalacak olursa bir bezle sargı yapar.” Ebu Davud, Taharet 114, (301)
- Müstehaze, hayız müddeti sona erince her gün yıkanır. Üzerine tereyağı veya zeytinyağı sürülmüş bir yün kullanır. Ebu Davud, Taharet 115, (302)
- Bir kadın, İbnu Ömer ‘e (r.a) şöyle sordu: “Kabe’yi ziyaret maksadıyla gelmiştim. Tam Mescid-i Haramın kapısına geldiğim sırada kanamam başladı ve derhal geri dönüp, kanama duruncaya kadar bekledim. Sonra yıkandım. Tekrar tavaf için geldiğimde, kapının yanında yine kan geldi. Aynı şekilde geri döndüm, size geldim.” Abdullah şu cevabı verdi: “Bu şeytandan gelen bir zarardır. Bu durumda yıkan. Pamuk tıkayarak bir bez bağla, sonra da tavafını yap!” Muvatta, Hacc 124, (1, 371)
- Ümmü Habibe (r.a) müstehaze idi. Kocası ona temasta bulunurdu. Aynı hal Hamne Binti Cahş (r.a) için de mevzubahis idi. Ebu Davud, Taharet 120, (309)
- Hayız müddetimiz dolup temizlik dönemi başladıktan sonra görülen bulanık ve sarı akıntıyı ciddiye almazdık. Ebu Davud, Taharet 119, (307, 308), Nesai, Hayz 7, (1, 186, 187)
- Kadınlar Hazreti Âişe ‘ye (r.a) içerisinde pamuk bulunan bez veya kap gönderirlerdi. Bu pamuklar hayız kanıyla sarı lekeler taşırdı. Bu safhada namaz kılınıp kılınmayacağını sorarlardı. Hazreti Âişe (r.a): “Beyaz akıntıyı görünceye kadar acele etmeyin!” diye cevap verirdi. Beyaz akıntıdan temizliği kastederdir. Muvatta, Taharet 97, (1, 59), Buhari, bab başlığında senetsiz olarak kaydetmiştir (Hayz 19)
- Zeyd İbni Sabit’in kızından nakledildiğine göre, kulağına, bir kısım kadınların gece yarısı, temizliklerini kontrol için, lamba getirtir oldukları haberi ulaşır. O, bu davranıştan dolayı kadınları ayıplar ve: “Sahabe kadınları böyle yapmazlardı” der. Muvatta, Taharet 98, (1, 59), Buhari, bab başlığı olarak (senetsiz) kaydetmiştir. (Hayz 19)
- Resulullah (sav) devrinde, nifas olan kadınlar nifaslarından sonra kırk gün kırk gece otururlardı. Biz yüzlerimize vers -yani kelef alarak- sürerdik… Ebu Davud, Taharet 121, (311), Tirmizi, Taharet 105, (139)
YAZAR BİLGİSİ
YORUMLAR