Hayız veya Nifas halinde bulunan bir kadının şu şeyleri yapmaması gerekir:
Soru: Kadınların Şarkı Söylemesi Caiz Midir?
İçindekiler
Kadınların şarkı söylemesi doğru mudur? kadınların şarkı söylemesi caiz midir? kadınların şarkı söylemesi konusunda mezheplerin görüşleri nelerdir?
KADINLARIN ŞARKI SÖYLEMESİ CAİZ MİDİR?
Alimlerin büyük çoğunluğuna göre, kadının sesi avret değildir. Bu sesi dinleyen kimsenin kendi içinde besleyeceği kötü duygular sebebiyle dinlemesi haram olur. Böyle bir kötü düşünceye kapılmıyorsa bunda bir sakınca yoktur.
- Ayette şöyle geçmektedir; Ey peygamber hanımları! Siz herhangi bir kadın gibi değilsiniz. Eğer günahtan sakınmak istiyorsanız sözü edalı bir tavırla söylemeyin ki, kalbinde çürüklük olan kimse ümide kapılmasın. Ayrıca düzgün söz söyleyin. (Ahzab/32)
- Peygamber Efendimize (sav) gelip kocasını şikayet eden ve onunla konuşan kadının durumu Kur’an-ı Kerim ‘de şöyle ifade edilmiştir: Kocası hakkında seninle tartışan ve Allah’a yakınan kadının sözünü Allah işitmiştir. Allah sizin karşılıklı konuşmanızı işitiyordu. Çünkü Allah her şeyi işitmekte ve görmektedir. (Mücadele/1)
Kadınların Şarkı Söylemesi Konusunda Mezheplerin Görüşleri
- Hanefi mezhebinin racih olan görüşüne göre kadının sesi avret değildir, (tesettür ve konuşma stiline riayet ederek) erkeklerle konuşması haram değildir. (bk. İbn Abidin,1/406)
- Hanefilerin diğer bir görüşüne göre, kadının sesi avrettir. Ancak bunun avret olması demek, erkeklerle konuşmaması anlamına gelmez. Bilakis, fitneye sebep olacak şekilde sesini yükseltmemesi anlamına gelir. (bk. El-Bahru’r-Raik, 1/205; İbn Abidin, a.g.y)
- Şafii mezhebinde de en sahih olan görüşe göre kadının sesi avret değildir. (bk. Nevevi, Mecmu’, 3/390; Zekeriya el-El-Ensari, Esna’l-Metalib, 1/176)
- Şafii mezhebine göre, kadının sesi avret olmadığı gibi, bir fitne söz konusu olmadığı zaman onu dinlemekte de bir sakınca yoktur. (bk. Şirbini, Müğni’l-Muhtac, 4/210)
- İmam Gazali de -fitneye sebep olduğu yerler dışında- kadının sesinin haram olmadığını belirtmiştir. (bk. İhya, 2/278)
- Netice itibarıyla âlimlerin büyük çoğunluğunun görüşüne göre, kadının sesi avret olmayıp haram değildir. (V. Zuhayli, el-Fıkhu’l-İslami, 1/665)
- “Aişe (r.a.)’den rivayet edildiğine göre, “Bir gün Ensar’dan iki kız onun yanımda Buas günü Ensarın söylediği mersiyelerden söylüyorlardı. O sırada oraya gelen Ebu Bekir “Peygamber evinde şeytan düdükleri mi?” diye çıkıştı. O gün bayram günüydü. Hz. Peygamber (asm): “Ey Ebu Bekir! Her milletin bir bayramı vardır. Bu gün de bizim bayramımızdır.” Buyurdu. (Buhâri, Îdeyn, 2, 3; Müslim, Îdeyn, 16)
Bu hadisten anlaşılıyor ki, Hz. Peygamber (asm), bir sevinç mevsimi olan bayram gününde iki kızın nağmeli mersiyeler söylemelerine ses çıkarmamış, bilakis güzel bir âdet olduğuna işaret etmiştir.
- Fıkıh kitaplarında verilen bilgiye göre, eğer yabancı erkek, şehevi duygularını tahrik eden bir lezzet almıyor ve bir fitneden korkmuyorsa, kadının sesini dinlemesi haram değildir. (bk. El-Mevsuatu’l-Fıkhıye, 4/90)
- Eğer bir fitne korkusu varsa -Kur’an okumak dahil- her konuda kadının nağmeli sesini dinlemek haramdır. (bk. V. Zuhayli, el-Fıkhu’l-İslami, 1/665)
YAZAR BİLGİSİ
YORUMLAR