ZİYNET

Ziynet nedir? Ziynet ‘in dindeki yeri nedir? Ziynet ile ilgili Resulullah’ın söylediği hadisler şunlardır;

  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Fıtrat beştir: Sünnet olmak, etek traşı olmak, bıyığı kesmek, tırnakları kesmek, koltuk altını yolmak.” Buhari, Libas 63, 64, İsti’zan 51, Müslim, Taharet 39, (257), Muvatta, Sıfatu’n Nebiyy 3, (2, 921), Tirmizi, Edeb 14, (2757), Ebu Davud, Tereccül 16, (4198), Nesai, Taharet 10,11, (l, 14,15)
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “On şey fıtrattandır: Bıyığın kesilmese sakalın uzatılması, misvak, istinşak (burna su çekmek), mazmaza (ağza su çekmek), tırnakları kesmek, parmak mafsallarını yıkamak, koltuk altını yolmak, etek traşı olmak, intikasu’l-ma yani istinca yapmak.” Müslim, 56 (261), Ebu Davud, Taharet 29, (53), Tirmizi, Edeb 14, (2758), Nesai, Zinet 1, (8,126, 127)
  • Resulullah (sav), bize bıyığın makaslanıp, tırnağın kesilmesini, koltuk altının yolunup, eteğin traş edilmesini kırk gün aşmayacak şekilde vakitledi. Müslim, Taharet 51, (258), Ebu Davud, Tereccül 16, (4200), Tirmizi, Edeb 15, (2759), Nesai, Taharet 13,14, (1, 15,16)
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “İbrahim (as) Kaddum nam -bazısı da şeddesiz olarak Kadum demiştir- mevkide seksen yaşında olduğu halde sünnet oldu.” Buhari, İsti’zan, 51, Enbiya 8, Müslim, Fedail 151, (2370)
  • Yahya İbnu Said, Said İbnu’l Müseyyeb ’ten şunu işitmiştir: “Hazreti İbrahim (as), misafir ağırlayan ilk kimse idi. Keza o ilk sünnet olan kimseydi. Bıyığını kesenlerin ilki, saçında aklık görenlerin ilki de o idi. Ak saçları görünce: “Ya Rabbi bu nedir?” diye sormuş, Rabbi de: “Bu vakardır ey İbrahim!” demiş. O da: “Rabbim! Öyleyse vakarımı artır!” diyerek duada bulunmuştur.” Muvatta, Sıfatu’n-Nebi 4, (2,922)
  • Hazreti İbnu Abbas ’a: “Resulullah (sav)’ın ruhu kabzedildiği vakit sen ne kadardın?” diye sorulmuştu şu cevabı verdi: “O gün ben sünnetliydim… Ve, erkekleri idrak edinceye kadar sünnet etmezlerdi.” Buhari, İsti’zan 51
  • Bir kadın Medine’de kızları sünnet ederdi. Resulullah (sav) (kadını çağırtarak) kendisine: “Derin kesme. Zira derin kesmemen kadın için daha çok haz vesilesidir, koca için de daha makbuldür” diye talimat verdi. Ebu Davud, Edeb 179, (5271)
  • Resulullah (sav) şöyle buyurdular: “İğreti saç takana da, taktırana da, bedene dövme yapana da, yaptırana da Allah lanet etsin!” Buhari, Libas 86, Tıbb 36, Müslim, Libas 119, (2124), Nesai, Zinet 25, (8,148)
  • İğreti saç takan, taktıran, kaşları incelten, kaşlarını incelttiren, dövme yapan ve dövme yaptıran lanetlenmiştir. Ebu Davud, Tereccül 5, (4170)
  • Ben ve künyesi Ebu Amir olan Meafirli bir arkadaşım iliya (da denen Kudüs)da namaz kılmak üzere beraberce yola çıktık. Onlara kıssa anlatan büyükleri, Ezd kabilesine mensup Ebu Reyhane künyesini taşıyan bir Sahabi idi. Ebu’l-Husayn der ki: “Arkadaşım benden önce mescide vardı. Sonra da ben geldim ve yanına oturdum. Bana: “Ebu Reyhane’nin anlattığına yetiştin mi?” dedi. “Hayır!” diye cevap verince: “Ben onun anlattığını dinledim, diyordu ki: “Resulullah (sav) on şeyi yasakladı: Dişleri törpüleyip inceltmek, dövme yapmak, (erkeklerin saç ve sakallarındaki akları, kadınların yüzlerindeki tüyleri) yolması, kadının kadınla, erkeğin erkekle aynı örtü altında arada bir mania olmadan yatması, erkeğin Acemler gibi elbisesinin alt kısmına ipek şerit ilave etmesi, yine Acemler gibi omuzlarına alem olarak (dört parmak genişliğinden fazla) ipek koyması, yağmacılık yapması, saltanat sahibi olmayanın (Acemlerin ziyyi (süsü) durumunda olan) kaplan (derisinin) üzerine oturması ve yüzük takması.” Ebu Davud, Libas 11, (4049), Nesai, Zinet 20, (8, 143), İbnu Mace, Libas 47, (3655)
  • Resulullah (sav) on şeyi sevmezdi: San yani haluk, yaşlılıkla ortaya çıkan akların rengini değiştirme, izarın (kibirle) yerde sürünmesi, altın yüzük takmak, teberrüc (kadınlann zinetlerini yersiz olarak göstermesi), zar atmak, Muavvizeteyn’den başka bir şey okuyarak rukye yapmak, akdü’t-temaim (muska bağlamak), suyu (meniyi) mahallinden başka yere atmak, çocuğu ifsad etmek. Resulullah, bunları) haram kılmaksızın mekruh sayardı. Ebu Davud, 3, (4222), Nesai, Zinet 17, (8,141)
  • Resulullah (sav), bana altın yüzük takmayı, kıssi elbise giymeyi, rüku ve secdede Kur’an okumayı, sarıya boyanmış elbise giymeyi yasakladı.” (Tirmizi ve Nesai’nin rivayetlerinde şu ziyade var: “ …kızıl meysereyi ve el-ciayı da yasakladı.” Cia, Mısır’da arpadan veya buğdaydan yapılan bir şaraptır.” Ebu Davud’un rivayetinde Hazreti Ali: “Bunları size de yasakladı demiyorum” der Müslim, Libas 31, (2078), Muvatta, 28, (1, 80), Ebu Davud, Libas 11, (4044, 4045, 4046, 4060), Hatim 4, (4225), Tirmizi, Salat 195, (264), Nesai, 97, (2, 188), Zinet 43, 44, 46, 96, 122, (8, 165, 169, 203, 219)
  • Resulullah (sav) bize yedi şeyi yasakladı: Altın yüzükler altın ve gümüş kaplar, ipekli eyer yaygıları, ipekli kıssi kumaşlar, istibrak denen kalın ipekli kumaşlar, ibrişim kumaşlar ve ipek kumaşlar. Buhari, İsti’zan 8, Cenaiz 2, Mezalim 5, Nikah 71, Eşribe 28, Marza 4, Libas 28, 36, 45, Edeb 124, Eyman 9, Müslim, 3, (2066), Tirmizi, Edeb 45, (2810), Nesai, Zinet 92, (8, 201)
  • Resulullah (sav) buyurdular ki: “Kına yakma, koku sürünme, misvak kullanma ve evlenme bütün peygamberlerin tabi olageldikleri sünnetlerdendir.” Tirmizi, Nikah 1, (1080)
  • Resulullah (sav) bir adam gördü, saçları darmadağınıktı. “Bu adam saçlarını düzeltip tertibe sokacak bir şeyi bulamadı mı?” diye memnuniyetsizlik izhar etti. Derken, o sırada bir diğer adam gördü, bunun da üstü başı kirliydi. Bunun hakkında da: “Şu adam elbisesini yıkayacak bir şey bulamıyor mu?” diye söylendi. Ebu Davud, Libas 17, (4062)
  • Resulullah (sav), bineklerimizin üzerinde bazı torbalar gördü, torbalarda kırmızı yün hatları vardı. “Bu kızıllığın size galebe çaldığını görüyorum” dedi. Resulullah’ın bu sözü üzerine yerlerimizden fırlayıp kalktık, öyle ki develerimizden bir kısmı (telaşımızdan) ürktü. Keseleri aldık, onlardaki kızıl yünleri söküp attık.” Ebu Davud, Libas 20, (4070)
  • Ebu Beşir el-Ensari kendisine bildirmiştir ki, Ebu Beşir bir seferde Resullullah (sav) ile beraberdi. Efendimiz, o sırada tellalına emrederek şu hususu ilan ettirdi: “Hiçbir devenin boynunda kirişten mamul bir gerdanlık veya (herhangi) bir gerdanlık kalmasın, mutlaka kesilsin!” Malik: “Zannederim bu yasak, nazar değmesine (karşı develerin boynuna asılan şeyler) için verilmiş olmalı demiştir. Buhari, Cihad 139, Müslim, Libas 105, (2115), Muvatta, Sıfatu’n-Nebi 39, (2, 937), Ebu Davud, Cihad 49, (6652)
ETİKETLER: ,
YAZAR BİLGİSİ
İslami hakikatleri Allah rızası için insanlara ulaştırmaya çalışan bir kul.
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.